HISPANOAMERIČKA KNJIŽEVNOST 20. VEKA – MONOGRAFSKI KURS


Studijski program: Jezik, književnost, kultura
Status predmeta: izborni
Šifra predmeta: 1415086
Struktura predmeta: predavanja i vežbe (2 časa) 
Godina studija: III/IV
Semestar: šesti ili osmi
Broj bodova: 3
Tip predmeta: NS


Profesorka: doc. dr Ksenija Vraneš


Uslov: 
Poznavanje španskog jezika u meri koja omogućava čitanje i tumačenje dela hispanoameričke književnosti XX veka u originalu.


Cilj predmeta:

Studenti će se upoznati sa životom i delom Hulija Kortasara, jednog od najznačajnijih argentinskih i hispanoameričkih pisaca 20. veka. Studenti će se upoznati sa celinom Kortasarovog opusa koji obuhvata dramska dela, raznorodne tekstove, poetske zbirke, romane, kratke priče, eseje i kritičke tekstove. Kroz analizu književnih dela studenti će ovladati osnovnim tehnikama tumačenja književnog teksta, upoznaće se sa specifičnostima hispanoameričke književnosti na primeru dela Hulija Kortasara, kao i sa uzrocima koji su doveli do planetarne popularnosti hispanoameričke književnosti u XX veku.


Sadržaj predmeta:
 
Biografija Hulija Kortasara. Fantastika u Kortasarovom stvaralaštvu: vreme i sudbina. Kortasarovo viđenje fantastične književnosti u Argentini. Fantastika i pitanje (hispanoameričkog) identiteta. Fantastika i politika. Kortasarovi autopoetski i kritički tekstovi. Teorija kratke priče i romana. Značaj metafikcije. Književna, politička i seksualna revolucija. Lepota svakodnevice: humor i ludičko. Egzistencijalističke teme. Sinteza Kortasarovog dela u romanu Školice.


Metodologija i oblici nastave:
 
Predavanja, diskusije, tumačenje i analiza odabranih tekstova, samostalan rad (istraživanje, pretraživanje, itd.), učenje uz pomoć kompjutera, itd.


Plan izvođenja nastave:

  1. Uvodno predavanje: princip rada, obaveze studenata, lektira i literatura. Pregled osnovnih biografskih podataka o Huliju Kortasaru.
  2. Fantastika u Kortasarovom stvaralaštvu. Osnove postojanja: prostor, vreme i sudbina.
  3. Fantastika i pitanje (hispanoameričkog) identiteta.
  4. Autopoetski i kritički tekstovi. Teorija kratke priče i romana.
  5. Istorija i politika u književnosti.
  6. Književnost i erotika.
  7. Lepota svakodnevice: humor i ludičko.
  8. Egzistencijalizam pre Školica.
  9. Sinteza Kortasarovog stvaralaštva. Rayuela I.
  10. Rayuela II.
  11. Rayuela III.
  12. Rayuela IV.
  13. Rayuela V.
  14. Rayuela VI.


Književna dela obuhvaćena programom
:

  • Rayuela (1963, celo delo)
  • 62. Modelo para armar (1968, odlomak)
  • Libro de Manuel (1973, odlomci)
  • Bestiario (1951): “Casa tomada”,“Lejana”
  • Final del juego (1956,1964): “La continuidad de los parques” “Torito”, “Axolotl”, “La noche boca arriba”, “El ídolo de las Cícladas”, “El río”
  • Las armas secretas (1959): “El perseguidor”, “Las babas del diablo”
  • Todos los fuegos el fuego (1966): “La isla al mediodía”
  • Alguien que anda por ahí (1977): “Apocalipsis de Solentiname”, “Segunda vez”
  • Historias de cronopios y de famas (1962): “Instrucciones para subir una escalera”, “Preámbulo a las instrucciones para dar cuerda al reloj”, “Instrucciones para dar cuerda al reloj”, “Tristeza del cronopio”, “Viajes”, “Conservación de los recuerdos”, “Haga como si estuviera en su casa”, “Pegue la estampilla en el ángulo superior derecho del sobre”, “Sus historias naturales”
  • La vuelta al día en ochenta mundos (1967): “Grave problema argentino: Querido amigo, estimado o nombre a secas”
  • Último round, vol. 2 (1969): “/que sepa abrir la puerta para ir a jugar”, “Del cuento breve y sus alrededores”
  • “Algunos aspectos del cuento” (1962-1963)
  • “Literatura en la revolución y revolución en la literatura: algunos malentendidos a liquidar” (1969)


Ocenjivanje:
Prisustvo na času (procenat neophodnog prisustva: 75%)
Učešće u diskusijama: 15%
Uvod u diskusiju: 15%
Završni ispit: 70%
Ukupno: 100%


NAPOMENA:
Da bi položio ispit, student na završnom ispitu mora ostvariti najmanje 50% od maksimalnog broja bodova, a na prisustvu na času procenat od najmanje 75% pohađanih časova u semestru. Student koji ne položi ispit u zakonom predviđenom broju ispitnih rokova, nastavu iz istog predmeta pohađa u narednoj školskoj godini. Predispitne obaveze ispunjene tokom jedne školske godine važe do početka nastave iz tog predmeta naredne školske godine.


Preporučena literatura:

  • Alegría, Fernando. “Rayuela: o el orden del caos.” Revista Iberoamericana 35.69 (1969): 459-472. Web. 17.01.2014.
  • Allen, Richard F. “Temas y técnicas literarias de Julio Cortázar.” The South Central Bulletin 29.4 Studies by Members of SCMLA (1969): 116-118. JSTOR. Web. 20.04.2014.
  • Holsten, Ken. “Notas sobre el "Tablero de Dirección" en Rayuela de Julio Cortázar.” Revista Iberoamericana 39.84 (1973): 683-688. Web. 12.10.2014.
  • Loveluck, Juan. “Aproximación a Rayuela.” Revista Iberoamericana 34.65 (1968): 83-93. Web. 15.12.2015.
  • Standish, Peter. Understanding Julio Cortázar. Columbia: University of South Carolina Press, 2001. Print.
  • Yurkievich, Saúl. “Julio Cortázar: al calor de su sombra.” Revista iberoamericana 51.130/131 (1985): 7-20. Web. 22.02.2018.
  • Вуловић, Ксенија. “ Читање између редова: 34. поглавље Школица Хулија Кортасара.” Липар 17.59 (2016): 255-267. Веб. 22.02.2018.
  • Дицков, Весна. Хиспаноамеричка књижевност: од постмодернизма до постбума. Београд: Филолошки факултет, 2016. Штампано.