ŠPANSKA KNJIŽEVNOST 7


Status predmeta: obavezni predmet (OP)
Šifra predmeta: 0915047
Struktura predmeta: predavanja i vežbe (1+1)
Godina studija: IV
Semestar: sedmi
Broj bodova: 3
Tip predmeta: NS


Nastavnik:
dr Vladimir Karanović, docent
Saradnica: Isidora Kalović


Uslov za pohađanje predmeta:
Položen predmet Španska književnost 5 i odslušan predmet Španska književnost 6.
 
Ciljevi predmeta:
Poznavanje, razumevanje i analiza glavnih odlika, tendencija i pokreta španske književnosti XVIII i XIX veka, njene kulturne, umetničke, estetske i humanističke vrednosti. Studenti su osposobljeni za razvijanje ličnog kritičkog i vrednosnog stava o pokretima, tendencijama i delima epohe. Student samostalno tumači književnoumetničke tekstove španske književnosti XVIII i XIX veka, u potpunosti je ovladao tehnikama tumačenja i interpretacije. Aktivno povezuje, sintetički i analitiki razmatra međuodnose književnosti, kulture, istorije i društva epohe.

Sadržaj predmeta:
XVIII vek – Istorijski, društveni i kulturni kontekst. Prosvetiteljstvo i neoklasicizam. Poetika neoklasicizma: Ignasio de Lusan, Poetika. Gaspar Melćor de Hoveljanos. Benito Heronimo Fejho. Neoklasičarsko pozorište. Tragedija: Rahela Visentea Garsija de la Uerte. Neoklasičarska komedija: Devojačko "da" Leandra Fernandes de Moratina.
XIX vek – Romantizam. Književni rodovi u romantizmu. Hose Sorilja – Don Huan Tenorio. Marijano Hose de Lara – Članci. Postromantizam. Gustavo Adolfo Beker. Reprezentativni autori i dela. Realizam i naturalizam: roman, pripovetka, pozorište. Najznačajniji predstavnici i dela: Pedro Antonio de Alarkon, Hose Marija de Pereda, Benito Peres Galdos, Huan Valera, Leopoldo Alas Klarin, Emilija Pardo Basan i drugi značajni autori.

Metodologija i oblici nastave: Predavanja, vežbe, diskusije, samostalan rad (istraživanje, pretraživanje, itd.), tumačenje odabranih odlomaka, učenje uz pomoć kompjutera, itd.

Obavezna lektira:

1. José Cadalso, Cartas marruecas, ed. de Manuel Camarero, Madrid: Castalia, 1996. (Izbor: Cartas I-XX)
2. Ignacio de Luzán, La poética, ed. de Russell P. Sebold, Madrid: Cátedra, 2008. (Odlomci)
3. Leandro Fernández de Moratín, El «sí» de las niñas, ed. de José Montero Padilla, Madrid: Cátedra, 2000. (Celo delo)
4. Mariano José de Larra, Artículos, ed. de Enrique Rubio, Madrid: Cátedra, 1999. (Izbor: «El casarse pronto y mal», «El castellano viejo», «¿Quién es el público y dónde se le encuentra?», «Vuelva usted mañana», «El café»)
5. Ángel de Saavedra, duque de Rivas, Don Álvaro o la fuerza del sino,ed.de Rafael Balbín, Madrid: Castalia, 1995. (Celo delo)
6. Gustavo Adolfo Bécquer, Rimas, ed. de F. Xavier Benedito, Madrid: Cátedra, 2006. (Izbor)
7. Benito Pérez Galdós, Doña Perfecta, ed. de Rodolfo Cardona, Madrid: Cátedra, 2003. (Celo delo)
8. Leopoldo Alas Clarín, La Regenta, 2 vols, ed. de Juan Oleza, Madrid: Cátedra 2003. (Izbor: Capítulos 1, 3, 5, 9, 11, 13, 15, 16, 19, 21, 23, 24, 25, 29, 30)
9. Emilia Pardo Bazán, Los Pazos de Ulloa, ed. de María de los Ángeles Ayala, Madrid: Cátedra, 2003. (Celo delo)

Preporučena literatura:

– Carlos Blanco Aguinaga, Julio Rodríguez Puértolas, Iris M. Zavala, Historia social de la literatura española (en lengua castellana), vols. I y II, Madrid: Akal, 2000.
– Demetrio Estébanez Calderón, Diccionario de términos literarios, Madrid: Alianza, 1999.
– Nigel Glendinning, Historia de la Literatura Española. El siglo XVIII, vol. 4, Barcelona: Ariel, 1983.
– Vladimir Karanović, Ideologija liberalizma i tradicionalizam u romanu Regentkinja Leopolda Alas Klarina, Beograd: Filološki fakultet, 2013.
– Lina Rodríguez Cacho, Manual de Historia de la literatura española 2. Siglos XVIII al XX (hasta 1975), Madrid: Castalia, 2009.
– Donald L. Shaw, Historia de la Literatura Española. El siglo XIX, vol. 5, Barcelona: Ariel, 1983.

Ocenjivanje:

Prisustvo na času (procenat obaveznog prisustva na vežbama – 75%)
Aktivno učešće na času (u diskusijama, debatama, vežbama itd.): 5 %
Predispitna aktivnost (prikaz članaka ili studije/prevod teksta/„interaktivni čas”): 35%
Završni ispit (Na kraju semestra polaže se pismeni završni ispit koji podrazumeva kratka pitanja u kojima se označava/dopunjuje tačan odgovor, prepoznaje obavezna lektira, ali i nekoliko kraćih esejskih pitanja koja zahtevaju duži i detaljniji odgovor): 60 %

NAPOMENA: Da bi položio ispit, student na predispitnim aktivnostima (prikaz članaka ili monografske studije/prevod teksta/„interaktivni čas”) mora imati minimum 30% od broja bodova, na završnom ispitu 51%, a na prisustvu na časovima vežbanja procenat od 75% pohađanih časova u semestru. Student koji nije ostvario sve predispitne obaveze nema pravo da polaže završni ispit u tekućoj školskoj godini. Student koji ne položi završni ispit, nastavu iz istog predmeta pohađa u narednoj školskoj godini.

Plan izvođenja nastave:

Predavanja:

1. Uvodni čas. Upoznavanje studenata s planom rada i strukturom predmeta.
2. Glavne odlike španske kulture XVIII veka: istorija, politika, kultura, književnost. Neoklasicizam i Prosvetiteljstvo. Značajni prozni pisci: Fejho, Kadalso i Hoveljanos.
3. Ignasio de Lusan: Poetika (La Poética).
4. Pozorište neoklasicizma: Visente Garsija de la Uerta, Rahela (Raquel). Leandro Fernandes de Moratin: Devojačko „da” (El «sí» de las niñas). Ostali značajni dramski autori epohe.
5. Glavne odlike španske kulture XIX veka: istorija, politika, kultura, književnost. Romantizam u Španiji: odlike, specifičnosti u odnosu na romantizam u drugim evropskim zemljama. Proza romantizma: Marijano Hose de Lara, Članci (Artículos).
6. Pozorište romantizma: Anhel de Saavedra, vojvoda od Rivasa, Don Alvaro ili snaga usuda (Don Álvaro o la fuerza del sino). Hose Sorilja, Don Huan Tenorio (Don Juan Tenorio). Postromantizam: Gustavo Adolfo Beker: Rime (Rimas) i Legende (Leyendas).
7. Realizam i naturalizam u Španiji: glavne odlike. Rana faza realizma.
8. Benito Peres Galdos. Huan Valera.
9. Leopoldo Alas Klarin: pripovetke i novele.
10. Leopoldo Alas Klarin: Regentkinja.
11. Emilija Pardo Basan: vrhunac španskog naturalizma: Imanje Uljoinih (Los Pazos de Ulloa). Majka priroda (La Madre Naturaleza). Druga značajna dela.

Vežbe:

1. Upoznavanje studenata s planom i programom.
2. José Cadalso, Cartas marruecas: tumačenje odlomka.
3. Ignacio de Luzán, La poética: tumačenje odlomka.
4. Leandro Fernández de Moratín, El «sí» de las niñas: tumačenje odlomka.
5. Mariano José de Larra, Artículos: tumačenje odlomka. „Interaktivni čas”.
6. Ángel de Saavedra, duque de Rivas, Don Álvaro o la fuerza del sino: tumačenje odlomka. „Interaktivni čas”.
7. Gustavo Adolfo Bécquer, Rimas: tumačenje odlomka.
8. Benito Pérez Galdós, Doña Perfecta: tumačenje odlomka.
9. Leopoldo Alas Clarín, La Regenta: tumačenje odlomka. „Interaktivni čas”.
10. Leopoldo Alas Clarín, La Regenta: tumačenje odlomka.
11. Emilia Pardo Bazán, Los Pazos de Ulloa: tumačenje odlomka. „Interaktivni čas”.