Навигација

Опис предмета

21Д25002 - Парадигме и модалност албанског језика

Спецификација предмета
НазивПарадигме и модалност албанског језика
Акроним21Д25002
Студијски програмЈезик, књижевност, култура
Модулмодул Језик, модул Књижевност, модул Култура, модул Српска књижевност, модул Српски језик
Тип студијадокторске академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ9.0Статус предметаизборни
      Условљеност другим предметимаПрописани услови према правилнику о докторским студијама Универзитета у Београду и Филолошког факулттета. Ниво знања албанског језика Б1-Б2 према Заједничком европском оквиру.Облик условљености
      Циљеви изучавања предметаНадоградња и усавршавње граматичких знања о глаголским, именским, придевским и другим карактеристичним парадигмама савременог албанског језика и модалности глаголског система, њихова примена у контрастивно-компаративном приступу проучавању албанског и српског и/или неког другог индоевропског језика. Циљ предмета је унапређивање знања из ове области стеченог на претходним нивоима студија, основним академским и мастер студијама.
      Исходи учења (стечена знања)Детаљнији увид у структуру граматичког и морфолошког система савременог албанског језика, као и увид у специфичност парадигми (глаголских, именских, придевских итд.), специфичност система глаголских начина, исказивања модалности и семантике модалних конструкција албанског језика из перспективе научно-истраживачког приступа. Примена стечених знања у синтаксичкој анализи, контрастивно-компаративном приступу, превођењу итд. Оспособљеност за самостално конципирање и реализовање научних истраживања у области морфо-синтаксе.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеПојам парадгме, њена заступљеност, крактеристике и функционални опсег у граматичком систему албанског језика. Глаголски систем албаснког језика. Еволуциони приказ албанског глаголског система (сличности и разлике у односу на српски и друге индоевропске језике). Конјугационе парадигме и њихове особености. Карактеристике атематске конјугације. Нелични глаглоски облици (променљиви и непроменљиви) и њихови еквиваленти у српском језику. Категорија лица, времена и одсуство глаголског вида. Деклинационе парадигме. Предлошко-падежне конструкције правих и неправих падежа. Глаголски начини и изражавање модалности, сличности и разлике у односу на српски.
      Садржај практичне наставеГраматичка анализа текстова на албанском у виду писмених и усмених вежби.
      Литература
      1. Topalli, Kolec. Sistemi foljor I gjuhësor shqipe. Qendra e Studimeve Albanologjike/Instituti i Gjuhësisë dhe i Leterësisë. Tiranë. Plejad, 2010.
      2. Topalli, Kolec. Sisemi rasor i emrave të shqipës. Akademia e Shkencave e Shqipërisë. Trianë. Plejad, 2009.
      3. Пипер, Предраг, Клајн, Иван. Нормативна граматика српског језика. Матица српска: Нови Сад, 2014.
      4. Çerpja (Qosja), Adelina. Norma letrare në sistemin foljor, Vështrim historik-analitik i traditës gramatikore të shipës. Qendra e Studimeve Albanologjike / Instituti i Gjuhësisë dhe i Letërsisë. Botimet Albanologjike. Tiranë, 2015.
      5. Ajeti, Idriz. Historia e gjuhës shqipe. Prishtinë, Enti i Botimeve Shkollore, 1969.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      4
      Методе извођења наставеИнтерактвини облици наставе, самосталан рад студената.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања10Писмени испит30
      Практична настава20Усмени испит40
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари