Навигација

Опис предмета

21М29001 - Женско ауторство у мађарској култури 19. века

Спецификација предмета
НазивЖенско ауторство у мађарској култури 19. века
Акроним21М29001
Студијски програмБиблиотекарство и информатика,Језик, књижевност, култура
Модулмодул Англистика, модул Иберијске студије, модул Књижевност и култура, модул Комуникација, медији и култура, модул Настава страних језика, модул Оријенталне студије, модул Романистика, модул Славистика
Тип студијамастер академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ6.0Статус предметаизборни
    Условљеност другим предметимаОблик условљености
    Циљеви изучавања предметаУпознавање са стваралаштвом списатељица и првим женскм периодичким публикацијама 19. века. Циљ предмета је да предочи утицај еманципаторско-феминистичких стремљења списатељица и активисткиња датог периода.
    Исходи учења (стечена знања)Студенти ће упознати портрете и стваралаштво најистакнутијих мађарских женских аутора 19. века. Упознаће и прве женске периодичке публикације, које су поред објављивања књижевних радова мађарских списатељица, пропагирале идеје о женској еманципацији, разматрале питања афирмације жена, равноправности полова, права жена на пољу образовања и запослења. У питању су часописи, недељници, дневни листови намењени женској читалачкој публици чији су уредници најпре били мушкарци. Kасније се оснивају модни и белетристички часописи са првим уредницама на челу које се залажу за промене постојећих културних модела.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеСтваралаштво и еманципаторске тежње списатељица Борбале Молнар, Јудите Дукаи Такач, Еве Такач, Терезе Карач, Терезе Брунсвик, Бланке Телеки, Јулије Сендреи, Марије Чапо, Емилије Кање, Јанке и Штефаније Вол, Вилме Гликлих, Розе Швимер, Сесил Тормаи, Марије Сабо. Разматраће се теме и садржаји женске периодике: Уранија (Uránia), Регеле-Хонмивес (Regélő-Honművész), Пешти диватлап (Pesti Divatlap), Хондери (Honderű), Елеткепек (Életképek), Хелђфутар (Hölgyfutár), Чалади кер (Családi Kör), Не еш таршадалом (A Nő és a Társadalom).
    Садржај практичне наставеАанализа на основу прочитаних текстова.
    Литература
    1. Kéri, K. (2018) Lánynevelés és női művelődés az újkori Magyarországon (nemzetközi kitekintéssel és nőtörténeti alapozással). Pécs: Kronosz Kiadó
    2. Pukánszky, B. (2013) A nőnevelés története. Budapest: Gondolat.
    3. Karacs, Т. (1845) Néhány szó a nőnevelésről. Életképek 18, 549-555; 21, 645-648.
    4. Takáts, É. (1822) Némely Észrevételek Tekéntetes Kultsár István Úrnak, azon Értekezésére, melyet az 1822-dik Esztendő második felében közöl a Leánykák házi neveléséról. Tudományos Gyűjtemény 6 (12), 36-42.
    5. Gyulai, P. (1908) Írónőink. In: Gyulai Pál Kritikai dolgozatok (1854–1861), Budapest: Magyar Tudományos Akadémia, 272–307.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    22
    Методе извођења наставеПредавања, интерактивна настава, дискусије, излагање семинарских радова.
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавањаПисмени испит70
    Практична наставаУсмени испит
    Пројекти
    Колоквијуми
    Семинари30