2101611 - Staroslovenska pismenost
| Specifikacija predmeta | ||||
|---|---|---|---|---|
| Naziv | Staroslovenska pismenost | |||
| Akronim | 2101611 | |||
| Studijski program | Srpska književnost i jezik sa komparatistikom | |||
| Modul | ||||
| Tip studija | osnovne akademske studije | |||
| Nastavnik (predavač) | ||||
| Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
| Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
| Broj ESPB | 3.0 | Status predmeta | izborni | |
| Uslovljenost drugim predmetima | Oblik uslovljenosti | |||
| Ciljevi izučavanja predmeta | Predstavljanje uloge jezika i pisma u konstrukciji kulturnog vremena, kolektivnog identiteta i političke imaginacije na primeru nastanka prve slovenske pismenosti; upoznavanje sa osnovnim pojmovima uporedno-istorijske slovenske lingvistike, pojmom praslovenskog jezika i praslovenskih glasovnih promena, kulturnoistorijskim kontekstom nastanka slovenske pismenosti, odnosom staroslovenskog i praslovenskog odnosno staroslovenskog i crkvenoslovenskog jezika, grafijskim, fonološkim i morfološkim sistemom staroslovenskog jezika. | |||
| Ishodi učenja (stečena znanja) | Razumevanje odnosa jezika, pismenosti i društva u ranom srednjem veku kod Slovena; ovladavanje osnovnim pojmovima uporedno-istorijske slovenske lingvistike; osposobljavanje studenata za samostalnu grafijsku, fonetsko-fonološku i morfološku analizu staroslovenskih tekstova, kao i praćenje istorijskog razvitka srpskog jezika. | |||
| Sadržaj predmeta | ||||
| Sadržaj teorijske nastave | Mesto slovenskih jezika u indoevropskoj grupi jezika; arheološke kulture (pregled i osnovne karakteristike): kulture Staroevropljana; kultura zvonastih pogrebnih posuda, pševorska kultura, zarubinjecka kultura, černjahovska kultura, penjkovska kultura; Sloveni na Balkanu i misija Ćirila i Metodija; staroslovenska pisma glagoljica i ćirilica; vokalski i konsonantski sistem staroslovenskog jezika; poluglasnici, palatalizacije i jotovanje; deklinacije imenica i zamenica; konjugacije (prezent, imperativ, aorist i imperfekat); participi. | |||
| Sadržaj praktične nastave | Razgovara se o mestu praslovenskog jezika u indoevropskoj jezičkoj porodici, mestu staroslovenskog jezika unutar slovenske grupe jezika i nastanku i razvitku slovenske pismenosti. Upoznavanje sa osnovnim terminima i pojmovima uporedno-istorijske slovenske lingvistike. Rad na tekstu: 1) čitanje i transkripcija tekstova staroslovenskih kanonskih spomenika; 2) prepoznavanje i analiza glasovnih promena iz staroslovenske epohe; 3) konstatovanje odraza praslovenskih glasovnih promena u staroslovenskim klasičnim spomenicima i njihova analiza; 4) morfološka analiza. Korišćenje rečnika staroslovenskog jezika. | |||
| Literatura | ||||
| ||||
| Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
| Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
| 2 | 1 | |||
| Metode izvođenja nastave | ||||
| Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
| Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
| Aktivnosti u toku predavanja | 10 | Pismeni ispit | ||
| Praktična nastava | 20 | Usmeni ispit | 70 | |
| Projekti | ||||
| Kolokvijumi | ||||
| Seminari | ||||
