2126154 - Korpusna lingvistika
| Specifikacija predmeta | ||||
|---|---|---|---|---|
| Naziv | Korpusna lingvistika | |||
| Akronim | 2126154 | |||
| Studijski program | Jezik, književnost, kultura | |||
| Modul | modul Opšta lingvistika sa stranim jezikom | |||
| Tip studija | osnovne akademske studije | |||
| Nastavnik (predavač) | ||||
| Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
| Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
| Broj ESPB | 6.0 | Status predmeta | Izborni za dati modul | |
| Uslovljenost drugim predmetima | Osnove lingvističke analize, Uvod u opštu lingvistiku 1 | Oblik uslovljenosti | ||
| Ciljevi izučavanja predmeta | Savladavanje metodologije korpusnih istraživanja i upoznavanje sa dometima empirijske analize jezika zasnovane na elektronskim korpusima i na odgovarajućoj računarskoj tehnologiji. | |||
| Ishodi učenja (stečena znanja) | Studenti će biti osposobljeni da efikasno koriste reprezentativne elektronske jezičke resurse, odgovarajuće softvere za njihovo pretraživanje i tehnike računarske ekscerpcije jezičkih podataka i osnovnih lingvističkih merenja. | |||
| Sadržaj predmeta | ||||
| Sadržaj teorijske nastave | Uvod u korpusnu lingvistiku: metodologija i/ili disciplina, istorijski pregled, upotreba korpusa, računarske osnove. Vrste korpusa i procene karakteristika korpusa. Pregled aktuelnih korpusa i korpusnih kataloga. Načini pretrage korpusa: upiti zasnovani na regulanrnim izrazima i upiti zasnovani na jeziku za pretraživanje korpusa (CQL). Anotacija korpusa: morfološka anotacija (lematizacija i tagiranje), sintaksička anotacija (konstituentska i dependencijalna anotacija), semantička anotacija, alati za anotaciju. Upotreba korpusa: asocijativni obrasci, (polu)automatska analiza teksta, osnovne frekvencijske analize, složenije analize vokabulara, složenije leksičko-gramatičke analize. | |||
| Sadržaj praktične nastave | Studenti na časovima praktičnih vežbi ovladavaju korišćenjem referentnih slobodno dostupnih softvera za formiranje manjih tematskih (i Internet) korpusa, kao i korišćenjem softvera za njihovu automatsku analizu. Potom savlađuju i uvežbavaju različite načine pretrage reprezentativnih i aktuelnih dostupnih korpusa. Na praktičnim vežbama studenti prolaze i kroz više različitih nivoa anotacije korpusa. Sve usvojeno pokazuju i kroz prilagođeni istraživački zadatak koji rade u grupama, a koji uključuje: formiranje manjeg tematskog korpusa, njegovu obradu sa delom zadatih analiza i analizama po izboru, i tumačenje rezultata. | |||
| Literatura | ||||
| ||||
| Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
| Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
| 3 | 1 | |||
| Metode izvođenja nastave | Teorijska nastava izvodi se u interaktivnom vidu monološko-dijaloškom metodom, uz individualni rad na domaćim zadacima konsultacijama. Praktična nastava podrazumeva samostalno rešavanje praktičnih zadataka na časovima vežbanja i grupni rad na istraživačkom zadatku, uz nadzor i pomoć nastavnika i saradnika. | |||
| Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
| Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
| Aktivnosti u toku predavanja | 10 | Pismeni ispit | 40 | |
| Praktična nastava | 30 | Usmeni ispit | ||
| Projekti | 20 | |||
| Kolokvijumi | ||||
| Seminari | ||||
