21D15013 - Tumačenje roda u kritičkoj sociolingvistici
| Specifikacija predmeta | ||||
|---|---|---|---|---|
| Naziv | Tumačenje roda u kritičkoj sociolingvistici | |||
| Akronim | 21D15013 | |||
| Studijski program | Jezik, književnost, kultura | |||
| Modul | modul Jezik, modul Književnost, modul Kultura, modul Srpska književnost, modul Srpski jezik | |||
| Tip studija | doktorske akademske studije | |||
| Nastavnik (predavač) | ||||
| Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
| Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
| Broj ESPB | 9.0 | Status predmeta | izborni | |
| Uslovljenost drugim predmetima | nema | Oblik uslovljenosti | ||
| Ciljevi izučavanja predmeta | Upoznavanje sa terminologijom, interdisciplinarnom prirodom predmeta istraživanja i metodološkim aparatusom koji se primenjuje u savremenim sociolinvističkim studijama jezika i roda kritičke orijentacije. | |||
| Ishodi učenja (stečena znanja) | Kritičko-analitičke i metodološke kompetencije potrebne za kritičku sociolingvističku analizu rodnih perspektiva u jezičkoj upotrebi i strukturi, rodno osetljivoj jezičkoj politici i planiranju, kao i u formiranju kolektivnih ideoloških konstrukcija roda u privatnoj i javnoj sferi. | |||
| Sadržaj predmeta | ||||
| Sadržaj teorijske nastave | Tema predmeta je analiza odnosa jezika i roda iz perspektive kritičke, društveno angažovane, sociolingvistike. Predmet se bavi razumevnjem, tumačenjem i objašnjenjem odnosa komunikativnih praksi i ideologija koje se povezuju sa diskursom žena, kao i načinima na koje se rodne ideologije formiraju kroz diskurs o ženama.Pitanja rodne neravnopravnosti koju uslovljava jezička forma i struktura u komunikativnom procesu, kao i uloga kulturnih i obrazovnih institucija, medija, ali i porodice i vršnjačke grupe, u formiranju rodno-osetljivih, ravnopravnih, odnosno rodno-neosetljivih, diskriminatornih, komunikativnih praksi su fokusu ovih razmatranja. Konačno, predmet se bavi sociolingvističkom analizom konverzacije, odnosno pitanjima specifičnosti i aspekata kulturno uslovljenih komunikativnih kompetencija (na primer, formi učtivog obraćanja) u (re)produkciji rodno-(ne)osetljivih-(ne)ravnopravnih društvenih odnosa. Predmet nudi i pregled istorije istraživanja odnosa jezika i roda, i teorijske koncepte (preuzete iz sociolingvistike, analize konverzacije i kritičke analize diskursa) relevantne za ovu temu. Naučno-metodološki aparatus kritičke sociolingivstike koristi se i za komparativnu analizu rodno (ne)osetljivih jezičkih i obrazovnih politika u svetu i kod nas. | |||
| Sadržaj praktične nastave | ||||
| Literatura | ||||
| ||||
| Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
| Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
| 4 | ||||
| Metode izvođenja nastave | ||||
| Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
| Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
| Aktivnosti u toku predavanja | 30 | Pismeni ispit | 50 | |
| Praktična nastava | 20 | Usmeni ispit | ||
| Projekti | ||||
| Kolokvijumi | ||||
| Seminari | ||||
