2126121 - Општа лингвистика - Фонетика и фонологија
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Општа лингвистика - Фонетика и фонологија | |||
| Акроним | 2126121 | |||
| Студијски програм | Језик, књижевност, култура | |||
| Модул | модул Општа лингвистика са страним језиком | |||
| Тип студија | основне академске студије | |||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 12.0 | Статус предмета | обавезан | |
| Условљеност другим предметима | Облик условљености | |||
| Циљеви изучавања предмета | Циљ предмета је упознавање студената са верификованим научним чињеницама које се односе на артикулациони, акустички и аудитивни аспект говорног израза, упознавање принципа који управљају начином организовања гласовних система и правила варирања гласовне структуре у језицима света, као и појаве и законитости на супрасегментном нивоу. | |||
| Исходи учења (стечена знања) | Стечена знања о говорном изразу, вештине у анализи говорног израза и знања о анализи принципа организације гласовних система, као и познавање законитости на супрасегментном нивоу створиће студентима неопходну основу за разумевање и савладавање садржаја осталих предмета у оквиру студијског програма. Ова знања и вештине биће применљиви у више домена професионалне делатности стручњака који се школују у оквиру овог студијског програма. | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | Фонетика као научна дисциплина (статус фонетике у оквиру лингвистике) – уже области фонетике, гране фонетике; говорни израз као предмет проучавања у фонетици; методе и технике истраживања у фонетици; теоријски значај и практична примена фонетике; осврт на историјски развој проучавања језичког израза. Функција физиолошке базе говора у продуковању говорних сегмената и супрасегмената; функција индуктора у говорној продукцији; функција фонатора у говорној продукцији; функција резонатора у говорној продукцији; функција артикулатора у говорној продукцији. Акустичке карактеристике говорног израза; трајање, фреквенција, интензитет; основни тон, вокалски форманти, сонантски форманти и концентрати шума, консонантски концентрати шума, транзиције. Индивидуални фонетски капацитет. Аудитивни аспект говорног израза; перцепција говорног израза; перцепција изолованих говорних сегмената; перцепција континуираног говора; нивои редунданце у перцепцији континуираног говора. Фонологија: Принципи фонолошке анализе. Појам фонолошке опозиције. Типологија фонолошких система у језицима света. Дистинктивна фонолошка обележја. Продуктивност фонолошких правила. Опсег фонолошких правила. Слоговна структура у језицима света. Супрасегментна фонологија. | |||
| Садржај практичне наставе | Практично оспособљавање студената за анализу говорног израза. | |||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
| 4 | 4 | |||
| Методе извођења наставе | Интерактивна настава уз примену савремених техничких средстава | |||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | 5 | Писмени испит | 70 | |
| Практична настава | 5 | Усмени испит | ||
| Пројекти | ||||
| Колоквијуми | 20 | |||
| Семинари | ||||
