21Д18001 - Семантика и граматика каузативности
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Семантика и граматика каузативности | |||
| Акроним | 21Д18001 | |||
| Студијски програм | Језик, књижевност, култура | |||
| Модул | модул Језик, модул Књижевност, модул Култура, модул Српска књижевност, модул Српски језик | |||
| Тип студија | докторске академске студије | |||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 9.0 | Статус предмета | изборни | |
| Условљеност другим предметима | уписане ДАС | Облик условљености | ||
| Циљеви изучавања предмета | Овладавање принципима анализе у оквирима теорије прототипа и функционалне граматике. Стицање знања о каузативности као језичкој и појмовној категорији. Анализа учесника каузативне ситуације у европским језицима. Анализа односа међу учесницима и обликовање различитих типова каузативних ситуација зависно од језика. Анализа исказивања каузативности као семантичке категорије различитим формалним средствима на различитим нивоима језичке структуре и контрастирање језика према овом критеријуму. | |||
| Исходи учења (стечена знања) | Студент познаје основне принципе теореије прототипа и функционалне граматике и у стању је да их самостално и компетентно користи у анализи. Студент уме да препозна семантичке карактеристике каузативне ситуације у свом изабраном језику. Студент уме да анализира однос учесника каузативне ситуације у свом изабраном језику. Студент уме да препозна различита формална средства којима се у изабраном језику изражава каузативност, анализира их и контрастира са језичким средствима других језика којима влада. | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | Теорија прототипа. Функционална граматика. Појам каузалности, каузације, каузативности. Каузативност као појмовна категорија. Концептуализација каузативности. Каузативна ситуација и каузални ланац. Каузативни глагол. Каузативност и прототипична транзитивност. Учесници каузативне ситуације (каузатор, каузант, пацијенс. (прото)агенс, (прото)пацијенс, бенефицијенс). Директна и индиректна каузација. Тип узрока и тип последице. Изражавање каузативности у језику - каузативне конструкције. Аналитички, морфолошки и синтетички каузтаив. Однос учесника и ситуације - типови каузативности у одељеним језицима (манипулативност, коерцивност, афективност, ефективност и др. језички специфични типови). Универзалије. Каузатив и декаузатив. Контрастивна анализа. | |||
| Садржај практичне наставе | Припреме за час, анализа примера. | |||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
| 4 | ||||
| Методе извођења наставе | ||||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | Писмени испит | |||
| Практична настава | 20 | Усмени испит | 50 | |
| Пројекти | ||||
| Колоквијуми | ||||
| Семинари | 30 | |||
